Vechten, vluchten of stilvallen?

Wat doe jij als je wordt gedwarsboomd?

Tijdens mijn wandeling in het bos werd ik letterlijk gedwarsboomd op mijn pad. Ik heb een heerlijk vast rondje in "mijn" bos en vond nu ineens deze omgevallen boom op mijn pad. Mooi om te zien wat er dan gebeurt.


Bij het zien van dit obstakel werd ik daadwerkelijk stil gezet en was de eerste vraag die onmiddellijk bij me opkwam of ik wel op de juiste weg was? Toen ik geconstateerd had dat dit zeker zo was, kwam de vraag of ik deze weg dan nog wel wilde nemen? Ja, natuurlijk. Ik wilde graag mijn rondje in het bos lopen. Daarna kwam de laatste vraag hoe ik deze hindernis wilde nemen. Er omheen, onderdoor, overheen? Mogelijkheden genoeg.


Een mooie metafoor voor het echte leven. Want ga ik daar niet op eenzelfde manier met de dingen om? Ik weet wat ik graag wil en ga op weg. Maar we weten allemaal dat het leven heel wat hobbels voor ons in petto heeft. Ik herken bij mezelf dat ik daar op eenzelfde manier mee omga. Ik val eerst even stil, een soort freeze-reactie. Dan bedenk ik of ik op de juiste weg zit, vervolgens of dit ook wel echt is wat ik wil en als dat het geval is ga ik zoeken naar oplossingen.


Hoe ga jij om met de hobbels van het leven? Wat doe je als je gedwarsboomd wordt? Roept het spanning en ongemak bij je op of zie je het als een uitdaging? Weet jij van jezelf hoe je omgaat met deze hobbels? Lukt het je om tot een oplossing te komen of blijf je steken in je eerste reactie? Dat kan vanalles zijn maar is vaak terug te brengen tot drie basis-reacties, fight, freeze of fly. Vechten, bevriezen of vluchten.


Het helpt als je van jezelf weet wat er bij jou gebeurt. Lukt het je om uit die eerste reactie te komen of blijf je daar in hangen? Dan kan het zijn dat het idee ontstaat dat je er zelf niets aan kunt doen en steeds weer de stress ervaart van dat wat gebeurt. Het slechte nieuws is dat stress die zich maar blijft opstapelen in je lichaam, niet gezond voor je is en bij kan dragen aan het ontwikkelen van klachten van burn-out. Het goede nieuws is dat je kunt leren om op een andere manier om te gaan met deze lastige facetten van het leven.

Daar help ik je graag bij. In een gratis Aandacht-sessie geef ik aandacht aan jou en jouw "dwarsbomen".


#nederlandburnoutvrij #krachtvanaandacht #voorkomburnout


5 keer bekeken

06 341 302 78

©2019 by Rian Crins, Arbeidsdeskundig Advies