Hoe herken je een burn-out voordat het een burn-out is


Een paar dagen geleden was ik in gesprek met een leidinggevende uit de zorg. Onlangs had een medewerker zicht ziekgemeld en deze bleek een burn-out te hebben. Ze had het niet aan zien komen en vroeg zich af hoe je een burn-out kunt herkennen voordat het een burn-out is.


Hier is geen makkelijk en eenduidig antwoord op te geven. Elke burn-out is anders. Door aandacht te hebben voor je medewerkers en te weten wat er speelt kun je ervoor zorgen dat je de vinger aan de pols houdt. Vraag hoe het met iemand gaat en neem de tijd om te luisteren en door te vragen. Slaapt iemand goed, hoe is het gesteld met de concentratie, wordt er veel gepiekerd? Kan iemand zijn werk nog aan, speelt er veel in de privésituatie? Als je je zorgen over iemand maakt, spreek die zorgen dan ook uit. Het helpt om in actie te komen voordat iemand een burn-out heeft. Als je in een vroeg stadium in actie komt, kan langdurige uitval voorkomen worden.


“Je hoeft niet te wachten met beter worden totdat je echt ziek bent”


Er zijn een aantal medewerkers die je extra in de gaten kunt houden:

  • medewerkers met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, die vaak ja zeggen als je ze vraagt om wat extra’s te doen

  • perfectionistische medewerkers die altijd perfect werk leveren

  • medewerkers die lange tijd op hun tenen moeten lopen omdat de werkdruk hoog is

  • de cynische medewerker die steeds meer afstand neemt

  • de medewerker die zich vaker ziekmeld met een griepje, een verkoudheid of andere lichamelijke klachten.

  • de medewerker die sneller emotioneel wordt


Een burn-out bouwt zich over lange tijd op. Geef hier op tijd aandacht aan. Ik sluit deze blog af met een lijstje van psychische en lichamelijke symptomen van burn-out. Als je een aantal van deze kenmerken ziet bij je medewerker, wacht dan niet maar ga het gesprek aan en kom in actie.


Psychische burn-outsymptomen:

  • Concentratieverlies

  • Besluiteloosheid

  • Angst- en paniekklachten

  • Geheugenproblemen

  • Gevoelens van paniek

  • Snel kwaad

  • Jezelf snel ergeren

  • Gevoel van machteloosheid

  • Opgejaagd gevoel

  • Neerslachtig

  • Sneller agressief

  • Wantrouwen

  • Nergens zin in

  • Gevoelens van onzekerheid

  • Neiging tot verslaving


Lichamelijke burn-outsymptomen

  • Constante moeheid

  • Slapeloosheid

  • Gevoel van uitputting

  • Pijn in de spieren

  • Nek- en schouderpijn

  • Spanning op de buikstreek

  • Energieloze stem

  • Hoge ademhaling

  • Vergeetachtigheid

  • Geen of weinig zin in seks

  • Snel moe of grieperig

  • Darmproblemen

  • Hoge hartslag

  • Hoge bloeddruk

7 keer bekeken

06 341 302 78

©2019 by Rian Crins, Arbeidsdeskundig Advies